PT Niklas

Folkhälsoproblem

God dagens mina damer och herrar! :D

Igår kväll hann jag styrketräna 30 minuter effektiv tid på hemmaplan med hjärtat och jag körde 100 stycken knäböj med boxningssäck på, 100 stycken crunches, 100 stycken russian twist på vardera sida, 42.5 kg 50 reps på vardera arm.

Tror ni att ni kan se ett tydligt samband mellan detta: Stress, trötthet, återhämtning och klimat?

Både det inre och det yttre klimatet påverkar oss både medvetet och omedvetet. Närmiljön spelar en stor roll och omvärldsmiljön spelar en mindre roll. Om du tränar ett intensivt hårt pass och har bristande sömntimmar eller en bristande träningsåterhämtning så kommer du att känna dig slö genom ökad trötthet samt oönskad stressupplevelse på köpet ;) vilket är hälsoskadligt i det här fallet. Det är alltså helt enkelt att bara inse här att det råder ett faktum på att kunna läsa av och tyda din kropps signaler till dig själv.

Stressforskningsinstitutet på Stockholms universitet har skrivit ett intressant temablad om just trötthet och återhämtning, lite av det som jag försöker tala om. Det som jag reagerar lite extra på i deras temablad är att fysiskt trötthet anser de är mätbart, men inte psykisk trötthet. Där håller jag faktiskt inte med. Det psykiska som fysiska går visst att mätas, MEN... Det psykiska ger olika resultat vid varje mätning men det är i alla fall mätbart enligt min uppfattning :). Däremot så håller jag fullständigt med gällande återhämtningen att man löper större risk att drabbas konstant trötthet dvs. att den håller i sig under en längre tid än normalt som i värsta fall kan övergå till ren utmattning.

Det inte alla människor begriper sig på med återhämtning är att det egentligen handlar om vila för kroppen, en form av nedvarvning till "neutralt läge" som kan jämföras med hur datorer, processorer, och motorer går ner i varv (återhämtning).

Temabladet tar även upp fyra stycken punkter som är av olika beskrivningar inom värdet hos återhämtningen för de olika "fritidsaktiviteter"  som nämns. Definition av "pliktaktiviteter" är något som vi vanliga människor dvs. du och jag inte direkt kan förväntas oss någon särskild s k återhämtning på som kan innebär "måsten" om ni förstår mig rätt- att valmöjligheter är mer eller mindre obefintliga som alternativ för förebyggande av ökad stress, trötthet och återhämtning. Låter detta bekant för dig kanske: Betala räkningar, städa hemmet, barntillsyn hämta och kanske lämna barn till förskola eller grundskola etc. och handla/stor handla livsmedel och allt detta är sådant som du är tvungen att göra rutinmässigt varje vecka eller månad utan att du kan förvänta dig någon form av återhämtning!

Något du kan göra under en längre tid i lugnande former, oftast stressfritt kan vara exempelvis att titta på TV, film, serier, lyssna på radio/musik, läsa tidningar, internetsurfa, fika, äta,  med mera är bra exempel på en form av återhämtning.

En tredje punkt är att umgås genom sociala aktiviteter som tydligen ska vara ett socialt stöd för genomgående relation till ökad återhämtning. Sedan så naturligtvis så finns det mer tvingade situationer av sociala sammanhand som undantas från detta.

Den sista brinnande punkten är just "fysisk aktivitet" som exempelvis idrott, promenad etc. När du är fysiskt aktiv så använder du dig oftare av helt andra tillgångar än vad ditt arbete faktiskt kräver dagligen. Här finns det givetvis också undantag för vissa yrken inräknade som kräver mer fysisk ansträngning/belastning så som brandman, ordningsvakter, poliser personliga tränare m.m. Skillnaden mellan (fysisk aktivitet) när du tränar eller motionerar på något sätt jämfört mot det som ditt arbete kräver dagligen av dig i arbetsrelaterad aktivitetsnivå är att när du tränar dig utanför jobbet så använder du dig av en kognitiv metod genom att distrahera aktiviteter i hjärnan än när du använder din hjärngympa på ett annat sätt på arbetet.

Återhämtning kan betyda/tolkas olika för olika individer exempelvis att inte göra någonting alls eller att göra i mindre omfattning osv. Oavsett hur du som person återhämtar dig egentligen så är riktig vila allra bästa dvs. din sömn ;). Dålig sömn är tyvärr sedan länge tillbaka ett känt och utbrett folkhälsoproblem som mer eller mindre är mycket vanligt förekommande i alla åldrar och i alla grupper. Ett vanligt förekommande symptom på bristande sömn är att du känner dig "akut trött" och får en sämre funktionsförmåga med mera.

Stress är ett intressant ämne direkt relaterad till kocentrationssvårigheter, sömnsvårigheter m.m. och vi personliga tränare som exempelvis mig arbetar väldigt mycket med din fysiska och psykiska hälsa. Allt hör mer eller mindre ihop därför blir mina arbetsuppgifter som jag ofta ställs inför mer komplicerade än andra arbetsuppgifter i mitt yrke som PT i övrigt. När jag som PT berättar om alla farliga hälsorisker med att inte ta sin träning på fullaste allvar så blir det helt plötsligt "väldigt intressant", men när jag tar upp alla hälsofördelar så upplevs det ofta som ett "tjat" kan jag tycka enligt erfarenhet men det är inte alla människor bara en bråkdel.

Det finns andra saker som vi människor använder oss utav dagligen utan att alltid tänka på dess konsekvenser som exempelvis koffeinintag, alkoholkonsumtion, och nikotinbegäret samt sjukdomar m.m. Det är viktigt att du som känner dig mer stressad än normalt idag bör försöka att "varva ner" genom stressa av dig på olika sätt och vis. Här kan prioritering spela en avgörande roll i ditt hjärnkontor. CNS- Det centrala nervsystemets riktiga tillstånd till "återhämtning" är just SÖMNEN! För ditt hjärnkontor så innebär detta en rejäl omställning som sker i mer dramatisk form när du faller i sömn. När du återhämtar dig via sömnen så händer det en hel del häftiga och spännande till och med intressanta saker i kroppen. Ämnesomsättningen förändras, kroppen byter ut skadade celler, immunsystemet börjar arbeta mer ostört och aktiveras mer koncentrerat, tillväxthormoner och andra hormoner börjar skapa aktiviteter och din sömn hanterar stresshormonerna på ett effektivare sätt genom att stressa av dig. Det viktiga med sömnbrist att också behöva känna till är att det är en stark bidragande effekt till framkallande av förhöjda blodfettsnivåer och insulintolerans, åldersdiabetes samt hjärt- och kärlsjukdomar.

 

Nu tänkte jag avsluta redan här fast jag egentligen skulle vilja prata på vidare :D.... Må så gott så länge!