PT Niklas

Varför är det så viktigt med att anlita en PT?
 
 
 
God morgon! :D

Det var en riktig regnig helg som passerats här i Stockholm vilket inte var uppskattat på motorvägen :(.
Igår ställdes även mitt evenemang in för andra gången i år så nu har den gått i graven pga. för få deltagare :(.
Jag tänker inte satsa på sådana tävlingar i fortsättningen i egenskap som arrangör, möjligtvis endast som sponsor men inte mer :). Det är endast mitt eget fel och jag har inte lyckats marknadsföra tillräckligt samt övriga omständigheter som bara ligger på mig.
 
I somras på min sommarsemester till Palmas så köpte jag BODY:s tidningsmagasin för augusti månad och där i på sidan 24 så reagerade jag på ett flertal saker i deras artiklar.
Det var en fråga från en insändare som hade tränat regelbundet i 7 års tid, men som hade problem med sin bröstmuskelutveckling under åren medans de övriga muskelgrupper hängde med enligt insändaren.
Personen (insändaren) ville ha tips på övningar/upplägg för att öka volymen på bröstmusklerna enligt min uppfattning och tidningen svarade så här:
 
Att det inte fanns någon s k "bästa övning" eller dylik övning och att det handlade faktiskt om varje individs personliga förutsättningar m.m. som är grunden till den fysiska muskelutvecklingen om inte själva övningen i sig.
 
Jag tycker att det var bra svarat för att i det sammanhanget så är det facit i handen för "varför ska du behöva anlita en egen PT för bästa möjliga resultat kring träningen?". Mycket finns på nätet och i olika appar till dagens moderna smartphones. Men att veta vad som är bäst för en egna personliga situation som råder är inte alltid lätt att veta. Visserligen känner du dig själv bäst, men att se med andra ögon från ett annat kompetent perspektiv är faktiskt att föredra så länge som du själv inte är sakkunnig i ämnet :D.
Så varför är det så viktigt egentligen med att anlita en PT? Jo, det ska jag berätta lite kort om...
1. Du får ut ett bättre resultat av din träning på ett skadefritt sätt
2. Kunskap är lika med makt, därefter kommer övning som skapar färdighet.
3. En PT:s primära uppgift enligt mig själv är att inspirera till bra individanpassade träningsmetoder som ska vara skadefria så länge som du utföra tekniken korrekt och tänker på din kroppshållning m.m. hela tiden.
3. Med en kompetent PT så får du fram svar på viktiga hälsofrågor som bara rör dig som individ som exempelvis styrketester, konditionstester, koordinationstester, rörlighetstester och balanstester med mera.
 
Säkerheten ska ALLTID vara det viktigaste inom all sorts fysisk ansträngning inom idrott för att förebygga oönskade idrottsskador! Se till att tänk om och lite till om du är emot att anlita en PT för att det är värt tiden för dig att verkligen omvärdera dina egna tankar och moral kring hur viktigt din egen hälsa är idag och i framtiden eftersom att du blir bara äldre och äldre för varje dag som går oavsett hur ung du känner dig ;).
I samband med träning så är det två andra mycket viktiga faktorer som du måste ta hänsyn till som är kosthållningen och återhämtningen alltså själva vilotiden för din kropp.
 
Det vanliga som jag stöter på i mitt yrke som Personlig tränare är just tränande personer som gärna vill ha expert hjälp av sakkunnig person när det redan är försent dvs. skadan är redan skedd!
PT:n roll är att förebygga olyckor i samband med träning och inte att medicinsk behandla dem!
Så du kan se en PT investering som en olycksfallsförsäkring under eget ansvar lite fult uttryckt :).
 
 
Igår morse hade jag en tidig morgon kund inom PT kl.08.35 och jag lyckades leverera mot dennes förväntningar och lite till ;) enligt uppgift när jag frågade om hur nöjd han var med morgonens PT pass med mig. Han har varit jätte motiverad och glad varje gång som han och jag har tränat ihop och han är alltid jätte taggad inför nästa möte med mig :). Han säger att hans fysik har blivit bättre sedan han började anlita mig och ångrar inte en sekund på att han har anlitat min hjälp vilket jag blev glad över att få höra från min PT kund :D.
Efter att PT tiden var slut, så var det dags för mig att gå på "känslan" som blev att styrketräna helt enkelt. Det blev väldigt tunga bent over row för min del på över 100 kg samt raka marklyft och slutligen core övningar.
 
 
Idag har jag i alla fall utfört dagens armisar där jag har satt upp som mål med 200 stycken om dagen måndag-fredag som då blir 1000 stycken utförda för den här arbetsveckan :). Här kommer en skön motivationsvideo som jag tycker är grym gjord och som jag länkar er vidare till: